Wersja mobilna     +   Dodaj wydarzenie    Dodaj aktualność    Dodaj galerię    Zgłoś temat    Dodaj ogłoszenie    Dodaj ofertę  
Przeczytaj:
Rozmiar tekstu:
AAA
POWIAT Nieudane przedświąteczne zakupy? Spradzwdź co zrobić
2012.12.20 12:54

Rzecznik Konsumentów radzi

Szał przedświątecznych zakupów trwa. Ale nie zawsze są to rozsądnie wydane pieniądze. Co zrobić jeśli nie jesteśmy zadowoleni z rzeczy, które przynosimy ze sklepu?
Rzecznik Konsumentów radzi
Rzecznik Konsumentów radzi

Zakupy - czy możemy zrezygnować z zakupionej rzeczy bez powodu i jaka jest różnica pomiędzy gwarancją, a odpowiedzialnością sprzedawcy.

Z zakupu towaru możemy odstąpić bez podawania przyczyny w terminie 10 dni od daty zakupu, ale dotyczy to tylko umów zawieranych przez konsumentów (osoby fizyczne) z przedsiębiorcami poza lokalem firmy i na odległość (za pośrednictwem np. internetu, przez telefon, na prezentacji w mieszkaniu konsumenta, w miejscu pracy, na ulicy). Prawo to nie dotyczy jednak wszystkich umów. Wyłączeniu podlegają przykładowo: zakupy w drobnych bieżących sprawach codziennych o równowartości do 10 euro, ubezpieczeniowych, o roboty budowlane.

Do odstąpienia od umowy - czyli rezygnacji z zakupu - wystarczy złożenie na piśmie oświadczenia o odstąpieniu i wysłanie go w wymienionym wyżej terminie listem poleconym za potwierdzeniem odbioru na adres siedziby przedsiębiorcy.

Prawo do rezygnacji z umowy bez podawania przyczyn nie obowiązuje do umów zawieranych w lokalu przedsiębiorstwa np. w sklepie. Choć takie prawo można sobie, na zasadzie swobody umów, ustalić z przedsiębiorcą.

Gwarancja, a odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową są to dwie odrębne i niezależne od siebie instytucje prawa cywilnego z których, według swojego wyboru, może skorzystać konsument.

W ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej od 1 stycznia 2003r. polski ustawodawca wprowadził, przy zakupie rzeczy ruchomej, odpowiedzialność w postaci niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, którą ponosi sprzedawca-przedsiębiorca wobec kupującego-konsumenta. Sprzedawca przy sprzedaży konsumentowi nowej rzeczy ruchomej odpowiada z tytułu jej niezgodności z umową: dwa lata licząc od chwili wydania towaru kupującemu konsumentowi. Odpowiedzialność ta jest obowiązkowa, bo ustawowa i sprzedawca nie może się od niej uwolnić ani ograniczyć.

Nie jest prawdą, często stosowane przez sprzedawców twierdzenie, że usterkę w towarze należy zgłaszać do serwisu do gwaranta, bo sprzedawca nic do tego problemu nie ma. Takie tłumaczenie oznacza chęć pozbycia się nas.

Niezgodność towarów konsumpcyjnych należy zgłaszać sprzedawcy przed upływem dwóch miesięcy od jej stwierdzenia. Nie dotyczy to żywności, gdzie terminy są znacznie krótsze, bo liczone w dniach, w zależności od rodzaju żywności.

Gwarancję zaś mamy tylko wtedy, gdy wraz z towarem sprzedawca wydał nam dokument gwarancyjny, który szczegółowo reguluje, kto udziela gwarancji na towar, na jaki okres i jakich warunkach, oraz w jakim czasie mamy zgłaszać reklamację i komu, a także czego możemy domagać się i w jakim czasie powinno zostać zrealizowane nasze żądanie. Gdy nie dostaniemy na piśmie gwarancji, to ona nam nie przysługuje. Gwarancja nie musi być, bo jest ona świadczeniem dobrowolnym tego podmiotu, który jej udziela. Jeżeli jest już udzielona, to ze swej istoty jest ona bezpłatna.

To od kupującego zależy, z których roszczeń skorzysta: z odpowiedzialności sprzedawcy czy z gwarancji (jeżeli taka jest), gdy zakupiona rzecz jest nie taka, jaka powinna być. Pamiętajmy, że my podejmujemy w tym aspekcie decyzję i warto z tej możliwości skorzystać.

Z praktyki wywodzę, że uprawnienia z tytułu udzielanej gwarancji są węższe i mniej korzystne dla kupujących. Często w gwarancjach jest zapis, że jeżeli rzecz jest wadliwa, to możemy domagać się tylko jej naprawy, a wymiany dopiero po kilku istotnych naprawach. Natomiast uprawnienia z tytułu niezgodności towaru z umową (od sprzedawcy) w pierwszej kolejności dają nam możliwość wyboru jednego z dwóch żądań: wymiany towaru na nowy zgodny z umową lub jego bezpłatnej naprawy. Dopiero, gdy naprawa lub wymiana nie są możliwe, narażają nas na niedogodności lub ich realizacja trwa nadmiernie długo, to możemy nawet odstąpić od umowy, o ile niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest istotna. Gdy niezgodność towaru z umową jest nieistotna, to możemy żądać obniżenia stosunkowego ceny.

Podsumowując rozważania na temat różnic pomiędzy gwarancją a odpowiedzialnością sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową można pokusić się o stwierdzenie, że z uprawnień z tytułu gwarancji trzeba korzystać wówczas, gdy skończy się już odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową. Będzie to możliwe, gdy gwarancja na towar została wydana na więcej niż dwa lata.

Zenon Małysz Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Starostwie Powiatowym w Biłgoraju przyjmuje mieszkańców powiatu biłgorajskiego w dniach: poniedziałek - środa w godzinach 7:30-11:30, czwartek 7:30-15:30 w pokoju nr 111 w Starostwie (ul. Kościuszki 94).

red.
REKLAMA
Oceń:
0 głosów
red. dodany
 
Odsłon: 9223
Dodaj zdjęcie

Waszym zdaniem (1)

Podaj login i hasło:
Login:
Hasło:
Skomentuj na forum:
Zarejestruj się
Jesteś już zarejestrowany na bilgorajska.pl? Zaloguj się
Imie lub nazwa:
Treść komentarza:
Przepisz niebieski tekst z obrazka wyżej:
Na forum istnieje możliwość oceny wypowiedzi, można oddawać głosy pozytywne jak i negatywne.
Ostatnio dodane komentarze
PL
814-156
~ x   HURA !!!! PO ŚWIĘTACH WRACAMY DO SKLEPÓW .
20 grudnia 2012
+1
-0
Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług droga elektroniczna art 14 i 15 (Podmiot, który świadczy usługi określone w art. 12-14, nie jest obowiązany do sprawdzania przekazywanych, przechowywanych lub udostępnianych przez niego danych) wydawca portalu bilgorajska.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść wypowiedzi zamieszczanych przez użytkowników Forum. Osoby zamieszczające wypowiedzi naruszające prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mogą ponieść z tego tytułu odpowiedzialność karną lub cywilną.
Przy komentarzu niezarejestrowanego użytkownika będzie widoczny jego ZAKODOWANY adres IP. Zaloguj/Zarejestruj się.
reklama
REKLAMA
REKLAMA

Najpopularniejsze

REKLAMA
Gazetka Lidl - Zobacz aktualne promocje i nowe gazetki na stronie Moja Gazetka
REKLAMA
w czwartek, godzina 08:17 Obsza
Bliżej na Podkarpacie. Nowa droga w budowie
W gminie Obsza rozpoczęła się długo oczekiwana budowa drogi na Podkarpacie. Prace powinny się zakończyć najpóźniej za 15 miesięcy, a większość pieniędzy na ten cel będzie pochodzić z Programu Inwestycji Strategicznych "Polski Ład".
w poniedziałek, godzina 15:19 Wola Dereźniańska
Nie żyje zasłużony strażak
27 października 2024 Rezerwat Szum
Zakaz wstępu do lasu na Roztoczu
w piątek, godzina 08:51 Biłgoraj
Wspominamy zasłużonych mieszkańców Ziemi Biłgorajskiej
W Dniu Wszystkich Świętych wracamy myślami do mieszkańców powiatu, którzy wnieśli istotny wkład w życie naszej Małej Ojczyzny. To oni swoją codzienną pracą i zaangażowaniem przyczynili się do rozwoju Biłgorajszczyzny i zapisali się w pamięci mieszkańców.
w poniedziałek, godzina 10:50 Smólsko Małe
Samochód w rowie. Jedna osoba trafiła do szpitala [AKTUALIZACJA]
w niedzielę, godzina 10:25 Powiat
Gminy Aleksandrów, Biłgoraj, Józefów i Księżpol z przerwami w dostawie prądu
w piątek, godzina 11:33 Goraj
Trwa kwesta parafialna w Goraju
Na cmentarzu parafialnym w Goraju rozpoczęła się IX kwesta na rzecz odnowy zabytkowych pomników. Od wczesnych godzin porannych wolontariusze ze stowarzyszeń, kół gospodyń i straży pożarnych kwestują, by zebrać środki na renowację historycznych nagrobków, stanowiących cenne dziedzictwo lokalnej społeczności.
w środę, godzina 12:50 Biłgoraj
Zderzenie osobówek w Biłgoraju. Jedna osoba trafiła do szpitala [AKTUALIZACJA]
w poniedziałek, godzina 10:03 Tarnogród
Poranna kolizja z sarną
 
telRedakcja telefon

533 188 100

alarmSkrzynka alarmowa

alert@bilgorajska.pl

emailRedakcja e-mail

redakcja@bilgorajska.pl

Wszelkie prawa zastrzeżone bilgorajska.pl Projekt graficzny CePixel wykonanie eball